2006/11/12

ساده‌انگاري در ادبيات نمايشي كودك و نوجوان

سال‌هاي سال است كه مسئله ضعف متون نمايشي در كشور ما به معضل تئاتر تبديل شده و همه دست‌اندركاران اين عرصه، از منتقدين و صاحب‌نظران گرفته تا هنرمندان و حتي نمايش‌نامه‌نويسان، مشكل اصلي آثار نامطلوب نمايشي را در درجه اول متاثر از ضعف نمايشنامه مي‌دانند. اين البته حقيقتي است كه در آن شك و ترديدي وجود ندارد چرا كه نمايش‌نامه نه تنها طرح اصلي و نقشه جامع يك بناي نمايشي است بلكه حكم همان خشت و سنگ بناي اوليه را دارد كه اگر كج گذاشته شود تكليف ساختمان نهايي معلوم است. اما در خصوص ادبيات نمايشي كودك و نوجوان، مسئله تا حدي متفاوت است. متفاوت نه به آن معنا كه در اينجا مشكلات متن نمايشي قابل چشم‌پوشي است و يا اهميت ساختار دراماتيك در نمايشنامه كودك و نوجوان، نسبت به تئاتر بزرگ‌سالان كمتر است بلكه به‌عكس، مسئله متن نمايشي و توجه به عناصر ساختاري نمايشنامه در تئاتر كودكان و نوجوانان از ظرافت، حساسيت و اهميت بيشتري برخوردار است.دليل اين امر هرچند بر كسي پوشيده نيست اما شايد ذكر اين حقيقت خالي از لطف نباشد كه برخي از عناصر سازنده يك متن نمايشي در تئاتر بزرگ‌سالان، از جمله داستان‌پردازي و يا نمود بيروني و عيني وقايع، گاه ممكن است به عمد توسط نويسنده مورد بي‌توجهي قرار بگيرد اما نمايش‌نامه‌نويس كودك و نوجوان مي‌بايست علاوه بر بكارگيري درست همه عناصر ساختاري، موارد ديگري را هم مورد توجه قرار دهد. از جمله اين موارد مي‌توان به تاكيدگذاري، درشت‌نمايي و اغراق‌هاي فني، ايجاد فضاي فانتزي، خيال‌پردازانه و بعضاً روياگونه و ايجاد ريتم و ضرباهنگ متناسب با حال و هواي مخاطب و در عين حال نگاه ساده و سرراست، به‌دور از حواشي و اضافات گمراه كننده و پيچيده‌گي‌هاي متداول در متون بزرگ‌سال اشاره كرد.
ادامه‌یِ يادداشتِ حسينِ‌فدایِ حسين را در آستانه‌یِ سيزدهمين جشن‌واره‌یِ ته‌آترِ كودك و نوجوان در اين‌جا بخوانيد. از حسينِ عزيز برایِ ارسالِ اين يادداشت سخت سپاس‌گذارم و اميدوارم كه باز هم از اين كارها بكند.

No comments:

Post a Comment

با سلام و سپاس از محبت‌اِتان
لطفن در قسمت پايينِ محلِ نظرات بخشِ مربوط به نام و آدرس
Name / URL
را كليك كنيد تا بتوانيد نام و نشاني تان را هم بنويسيد
ضمنن با توجه به برخي مشكلاتِ پيش‌آمده، يادداشتِ شما پس از خوانش در وب‌لاگ قرار داده خواهد شد