2005/04/22

فرآيندِ نصبِ MT بر رویِ لوكال‌هاست

در آغاز يك بارِ ديگر از خود می‌پرسيم كه Movable Type يا همان MT چيست؟ در واقع MT برنامه يا سيستمی برایِ مديريتِ وب‌لاگ است.
احتمالا شما يا از سرويس‌هایِ مجانیِ وب‌لاگ همانندِ پرشين‌بلاگ يا بلاگر استفاده می‌كنيد يا اين‌كه تصميم داريد يك سرويسِ مديريتِ وب‌لاگ به طورِ مستقل برایِ خوداتان دست و پا كنيد. از ميانِ برنامه‌هایِ بسيار خوبی كه در اين زمينه وجود دارد، يكی هم مويبل‌تايپ است.
در دو حالت می‌توان از اين برنامه استفاده كرد. يكی به صورتِ لوكال هاست يا بر رویِ كامپيوترِ شخصی و ديگری بر رویِ سرور در صورتی كه يك دومين و هاستِ اختصاصی برایِ خود داشته باشيد.
برایِ اجرایِ اين برنامه بر روی كامپيوتر به ابزاری نياز است از جمله يك وب‌سرور كه پيش‌نهادِ من آپاچي است، يك مفسرِ زبانِ Perl، يك بانكِ اطلاعاتی كه من Mysql را پيش‌نهاد می‌كنم و همين‌طور يك برنامه برایِ مديريتِ ديتابيس كه phpmyadmin توصيه می‌شود.
اما برایِ سهولتِ كار و جلوگيری از اتلافِ وقت من پيش‌نهاد می كنم برنامه‌ی Xampp را از اين‌جا دانلود و سپس نصب كنيد كه همه‌ي اين‌ها را يك‌جا در خود دارد.
و البته خودِ برنامه‌ی MT كه می‌توانيد آخرين‌ نسخه‌اش را از اين‌جا دانلود كنيد.
ابتدا برایِ خود با كليك روي Register يك اكونت باز كنيد و سپس با ورود به اكونتِ خود برنامه را دانلود كنيد. فراموش نكنيد كه از نسخه‌ي 3 به بعد اين برنامه ديگر مجانی نيست. اما اين به آن معنی نيست كه شما نمی‌توانيد از آن استفاده كنيد. در واقع لايسنس‌هایِ متفاوتي برايِ اين برنامه در نظر گرفته شده كه استفاده‌ي غيرِ تجاري و نيز لايسنس محدود آن بلامانع است. نگران نباشيد از لحاظِ فني هيچ تفاوتي بين لايسنس‌هاي مختلف وجود ندارد و تنها قضيه‌ي كپي‌رايت و اين حرف‌ها مطرح است كه بعدتر در صورت لزوم توضيح خواهم داد.
بعد از نصبِ xampp آن را اجرا كنيد. اگر زبان آلماني بود با كليك روي پرچمِ انگلستان آن را به انگليسي تغيير دهيد و در نسخه‌هاي بالاتر از همان ابتدا زبان را انگليسي تعيين كنيد. . با استفاده از phpmyadmin كه در سمتِ چپِ صفحه‌ي خود مي‌بينيد يك ديتابيس برایِ خود بسازيد و نامِ آن را mt بگذاريد.
به پوشه‌ي xampp برويد. در آن‌جا پوشه‌يي مي‌بينيد به نامِ cgi-bin در آن يك فولدر مثلا به نامِ mt بسازيد. سپس پوشه‌يِ زيپ‌شده‌يي را كه حاويِ فايل‌هایِ دانلود شده‌ي مويبل‌تايپ است باز كنيد. برايِ اين‌كار از يك برنامه چون winrar استفاده كنيد. مجموعه‌ي فايل‌ها و فولدرهایِ موجود در آن را به استثنایِ docs, images, mt.js, styles.css ، به پوشه‌يmt در فولدرِ cgi-bin كپي كنيد.
حالا در شاخه‌ي htdocs از xampp يك فولدر بسازيد به نامِ weblog و داخلِ آن به ترتيب دو پوشه‌ي ديگر به نام‌هایِ archives و static بسازيد. آن‌گاه فايل و فولدرهايِ باقي‌مانده از mt را كه دانلود كرده بوديد، يعني , mt.js ,docs, images, styles.css به شاخه‌ي ststic كپي كنيد.
دوباره به شاخه‌ي cgi-bin برگرديد و در فولدرِ mt كه همه‌ي فايل‌ها را در آن ريخته بوديد، نگاه كنيد همه‌ي فايل‌هايي كه پسوندِ .cgi دارند را باز كنيد. در خطِ اولِ آن‌ها چنين نوشته‌يي مي‌بينيد: #!/usr/bin/perl –w
آن را حذف كنيد و به جایِ آن اين خط را كپي كنيد: #!../perl/bin/perl -w
فايل mt-db-pass.cgi را باز كرده محتوياتِ آن را كاملا پاك كنيد.
حالا در همين شاخه‌ي mt فايلي را كه mt.cfg نام دارد باز كنيد. اين خط را پيدا كنيد: CGIPath http://WWW.YOUR-SITE.COM/PATH/TO/MT/
و آدرس را به اين صورت اصلاح كنيد: http://localhost/cgi-bin/mt/
و نيز به جايِ اين خط؛ StaticWebPath /path/to/static-files/ آدرسِ صحيحِ زير را وارد كنيد
http://localhost/weblog/static/
فراموش نكنيد كه نبايد كلمه‌ي staticwebpath و نيز CGIPath دست بخورد. از سويي علامتِ # را برداريد.
حالا اين خط را پيدا كنيد: DataSource ./db
سپس چند خط پايين تر به دنبالِ خط‌هايِ زير بگرديد.
# ObjectDriver DBI::mysql
# Database
# DBUser
# DBHost localhost
آن‌گاه به جايِ بنويسيد:mt كه قبلا با برنامه‌ي phpmyadmin آن را ساخته بوديد. و به جايِ بنويسيد root و علامت‌هايِ #‌را برداريد.
تمامِ تغييراتِ انجام‌شده را Save كنيد.
حالا اينترنت اكسپلورر را باز كنيد و در محلِ آدرس‌بار بنويسيد:
http://localhost/cgi-bin/mt/mt-load.cgi
به اين صصفحه برويد و اجازه بدهيد كه تيبل‌ها ساخته شوند. وقتي عمليات تمام شد. برايِ ورود به برنامه از آدرسِ زير استفاده كنيد: http://localhost/cgi-bin/mt/mt.cgi
UserName:Melody
Password:Nelson
پس از ورود رويِ First weblog كليك كنيد. در سمت چپ كنترل‌پنل خود را مي‌بينيد. به قسمتِ weblogconfig برويد. و مواردِ زير را اصلاح كنيد:
به جايِ درايوِ F هر درايوي كه برنامه‌ي xampp در آن قرار دارد به كار ببريد.

Local Site Path: F:/xampp/htdocs/weblog/
Site URL: http://localhost/ weblog/
Local Archive Path: F:/xampp/htdocs/ weblog/archives/
Archive URL: http://localhost/ weblog /archives/

برنامه‌ي شما آماده است. مي‌توانيد با استفاده از new entry پست‌هايِ خود را ارسال كنيد. البته قبل از آن لازم است يك بار مجموعه‌ي وي‌لاگ‌اتان را rebuild كنيد. برايِ اين كار در كنترل‌پنل رويِ Rebuild Site كليك منيد و در كادرِ محاوره‌ييِ ظاهر شده روی REBUILD كليك كنيد.
حالا با استفاده از دكمه‌ي View Site مي‌توانيد وب‌لاگِ خود و پستِ خود را ببينيد.
اميدوارم اين توضيحاتِ ناچيز به‌درد بخور بوده باشد. مخصوصا برايِ اهورايِ عزيز.
در نوشتنِ اين يادداشتِ ناچيز از راه‌نمایی‌هایِ دوستان‌ام در مجيد‌آن‌لاين و پرشين‌تولز اسنفاده كرده‌ام. به اين‌جاها سر بزنيد. و توضيحاتِ بيش‌تر را ببينيد.
يا علی!

No comments:

Post a Comment

با سلام و سپاس از محبت‌اِتان
لطفن در قسمت پايينِ محلِ نظرات بخشِ مربوط به نام و آدرس
Name / URL
را كليك كنيد تا بتوانيد نام و نشاني تان را هم بنويسيد
ضمنن با توجه به برخي مشكلاتِ پيش‌آمده، يادداشتِ شما پس از خوانش در وب‌لاگ قرار داده خواهد شد