2009/07/21

مساله‌یِ رفراندوم و شگردِ تبليغاتي

از اخبار بر مي‌آيد كه محمدِ خاتمي و مجمعِ‌روحانيون پيش‌نهادِ برگزاريِ رفراندوم را داده‌اند. خواستم فقط اين نكته را ذكر كنم كه به گمانِ‌من اين مساله‌یی كاملن تبليغاتي است برايِ چالش جديد تيمِ مقابل، چرا كه محمدِ خاتميِ عزيزاَم خوب مي داند كه نمي‌شود برايِ هرچيزي در اين مملكت رفراندوم راه انداخت. اصلن در هيچ كشورِ مستقل و هيچ نظامِ جاافتاده‌یی اين كار عقلاني نيست. اگر چنين بود، جنبش‌هايِ مي1968 كه اروپا و آمريكا را فرا گرفت، بسيار لايق‌تر مي‌بود برايِ رفراندوم و از اين حرف‌ها.
نه اين‌كه الان مردم از نتيجه‌یِ انتخابات راضي باشند. نه اما راه‌اش اين نيست و اين امر بيش‌تر برايِ مبارزه بر رويِ ميزِ ديپلماتيكِ درون گروهي جواب مي‌دهد و همين‌طور كسبِ حقانيتِ جهاني. (منظورم مخمل و اين مزخرفات نيست پس بي‌خودي علاقه‌مندان توطيه‌هايِ رنگي شاد نشوند)
با اين نگاه گمانِ من اين است كه بايد بچسبيم به استقرارِ نهادهايِ مدني و همين طور مشاركتِ مردم در تحزب، بالابردنِ سوادِ سياسي با استفاده از نظريه‌هايِ فلسفه‌یِ سياسي، بازخوانيِ تاريخ در تمامِ نقاطِ جهان برايِ مردم و البته مبارزاتِ فرهنگي و فكري.
به همين‌طريق‌ها به نظراَم مي‌شود جمهوريِ اسلامي را از هر مصيبتِ‌داخلي و خارجي به لحاظِ سياسي نجات داد. مي‌ماند نگرانيِ من درباره‌یِ اسلاميتِ نظام كه بايد نظريه‌پردازانِ‌حوزه‌یِ فكر و انديشه‌یِ اسلامي دست به كار شوند.
يا علي!

No comments:

Post a Comment

با سلام و سپاس از محبت‌اِتان
لطفن در قسمت پايينِ محلِ نظرات بخشِ مربوط به نام و آدرس
Name / URL
را كليك كنيد تا بتوانيد نام و نشاني تان را هم بنويسيد
ضمنن با توجه به برخي مشكلاتِ پيش‌آمده، يادداشتِ شما پس از خوانش در وب‌لاگ قرار داده خواهد شد