2009/06/20

مردي كه سبز مي‌بيند

درست است؛ هرچه‌قدر كه فكر مي‌كنم مي‌بينم اين همان مردي است كه سال‌ها انتظارش را مي‌كشيدم. مردي كه متعلق به همين نظام باشد، اين نظام و اين انقلاب را دوست داشته باشد، اما مبانيِ آن را از ياد نبرده باشد. به اسلام علاقه‌مند باشد، خوداَش برايِ اين انقلاب خونِ دل خورده باشد و حالا جهان را و تحولاتِ جهاني را درك كند و بتواند در مقامِ اجرا كشور را به سمتِ سعادت و خير حركت دهد. (منِ ساده هنوز اين نظام را دوست دارم، هنوز به مبانيِ تيوريكِ آن معتقداَم و فكر مي‌كنم مصداق‌ها را نبايد در اصل دخالت داد) بنابراين اگر محمدِ خاتمي را در موضعِ هدايت و نظريه‌پردازي تصوير مي‌كنم، در مقامِ‌اجرايي اين مرد را مي‌بينيم كه متعلق به مردم است، به طورِ حقيقي و نه به عنوانِ حربه‌یِ تبليغاتي. او دروغ نمي‌گويد و بر مواضع‌اش استوار است و البته امروز نشان داد كه هم‌چون هم‌رزمان‌اَش آماده یِ شهادت است. اين مرد ميرحسينِ موسوي است.
او هر روز مرا شگفت‌زده مي‌كند. اگرچه هم‌چنان معتقداَم كه در شرايط و زمانه‌یِ اكنون نبايد مستقيما روبه‌رويِ رهبري قرار گرفت و امكانِ سوءاستفاده از سودجويانِ دروغ‌گو در ميانِ حاميانِ دولتِ دروغ را بايد گرفت، اما اعتراف مي‌كنم كه امروز شنبه با اين‌كه مهندس به واسطه‌یِ نگراني‌اَش از جانِ مردم در قبالِ تهديدهايِ نظاميان و انتظاميان مي‌خواست تجمع را ملغا كند اما وقتي ديد كه مردم در خيابان هستند ديگر معطل نكرد و خود هم به ميدان آمد و البته بيانيه‌یی هم صادر كرد كه از همين حركت و رفتار و گفتار است كه مي‌گويم نه من كه همه‌یِ دنيا را شگفت زده كرده است. اين ديگر روبه‌رويي با رهبري نيست. او تدبيري انديشيده تا از سوءاستفاده‌یِ دروغ‌گويان در امان بماند، يعني حركت‌هايِ مردم در امان بماند. او خواسته كه آرام باشند و البته شعارهايِ اوايلِ انقلاب را هم به ميان كشيده. هم‌چون مبارزاتِ انتخاباتي‌اش كه تلاش داشت بازگشتي حقيقي به مبانيِ انقلاب داشته باشد. و حالا هم مي‌بينيم كه شعارهايِ ا...اكبر بر بام‌ها مي‌رويد و اين يعني مردي پيشاپيش حضور دارد كه انقلابي مانده است. و وفادار به آرمان‌هايِ حضرتِ روح‌ا.... ديگر چه كسي مي‌تواند بگويد كه اين حركتِ سبز در ضديتِ با نظام است؟ هرگز. تنها مهندس مي‌خواهد آرمان‌هايِ آغازينِ نظام و انقلاب دوباره در يك مصداقِ واقعي متجلي شود.
آن‌چه در اين ميان حايزِ اهميت است، دقت در بيانيه‌ها و گفته‌هايِ مهندس است و اين‌كه سبزها از هر حركتِ خشونت‌آميز پرهيز كنند و البته مواظبِ نيروهايِ نفوذي باشند. به نظرم مي‌رسد كه آن‌ها بدشان نمي‌آيد كه عده‌یی را با لباسِ سبز به درونِ سبزها بفرستند و شروع كنند به خشونت در هر ساحت و حوزه‌یی. بايد بلافاصله با اين حركت‌ها برخورد شود از طرفِ خودِ سبزها و البته با آرامش. اين آرامش مهم‌ترين چيزي است كه مي‌تواند هر بهانه‌یی را بگيرد. فراموش نكنيم الگويِ ما در اين ميان روح‌ا... است كه هميشه در اوايلِ انقلاب و در هنگامِ مبارزات هيچ خشونتي را بر نمي‌تابيد و برايِ همين هم بسياري از حركت‌هايِ انقلابي متكي به سلاح و خشونت را تاييد نمي‌كرد.
وقت‌اش شده كه در جيبِ سربازانِ نيرويِ انتظامي و حتا بچه‌هايِ بسيج گل بگذاريم. همان‌طور كه مهندس مي‌گويد آن‌ها برادرانِ ما هستند و در فردايِ خوب قرار است كنارِ بقيه مملكت را اداره كنند. پس با لب‌خند با آنان گفت‌وگو كنيم. مگر چه‌قدر طاقت دارند كه سخت‌دل باشند. نه آن‌ها هم خانواده دارند و خانواده‌شان ايراني هستند و اهلِ مدارا و اهلِ صلح و رحم و شفقت. اگر چند روزي چنين مي‌كنند، برايِ اطاعت از دستورِ فرماندهان است. گل به جايِ گلوله چنان كه در حقيقتِ انقلاب هم اين استراتژي وجود داشت.
باور كنيد ما از پسِ ارايه‌یِ يك نظريه‌یِ مردم‌سالارانه‌یِ ايراني اسلامي متناسب با شرايطِ زمان بر خواهيم آمد و آن را پس از اسقرارِ كامل در همين ميهنِ عزيز، در برابرِ انديشه‌هايِ سياسيِ ديگر نقاطِ جهان هم عرضه خواهيم كرد.يا علي!

No comments:

Post a Comment

با سلام و سپاس از محبت‌اِتان
لطفن در قسمت پايينِ محلِ نظرات بخشِ مربوط به نام و آدرس
Name / URL
را كليك كنيد تا بتوانيد نام و نشاني تان را هم بنويسيد
ضمنن با توجه به برخي مشكلاتِ پيش‌آمده، يادداشتِ شما پس از خوانش در وب‌لاگ قرار داده خواهد شد