2010/09/18

بازي‌گران؛ چنان‌كه من مي‌بينم/ رضا كيانيان

راست‌اَش را بخواهيد خوداَم هم نمي‌دانم چرا رضا كيانيان را جز در آژانسِ شيشه‌يي نمي‌توانم تصور و تصوير كنم. يعني ديگر براي‌اَم خيلي مهم نيست كه او در كجا بازي كرده و چه‌گونه. هر وقت نامِ او را مي‌شنوم او را در قامتِ نقش‌اَش در آژانس مي‌بينم. اما چيزي كه اين يادداشت را به آن اختصاص داده‌اَم تعريف يا تقبيحِ‌ بازيِ كيانيان نيست كه جمله‌يي است كه از زبانِ او در يكي از برنامه‌هايِ تله‌وي‌زيوني به نامِ يك فيلم يك پنجره شنيدم كه در باره‌ي پاداشِ سكوت حرف مي‌زد. البته آن جواب از رضا كياينان بعيد نبود اما.. سوآل اين بود كه آيا اين نقش روي شما تاثير گذاشت يا نه؟ يا هم‌چين سوآلي. خب مابقيِ بازي‌گران مثلِ آتيلا پسيانيِ محبوب‌اَم جواب‌هايي دادند كه مثلن چه‌قدر تاثير گرفتند و چه‌قدر نه تا اين‌كه نوبت به جنابِ كيانيان رسيد. جواب اين بود؛ «من بازي‌گري نيستم يا از آن دسته بازي‌گراني نيستم كه نقش روم تاثير بذاره. من معمولن روي نقش تاثير مي‌ذارم». البته من مي‌دونم كه بسياري از هوادارانِ تيفوسي بازي‌گرِ بزرگ از اين جمله غش و ضعف كردند اما برايِ‌من كمي خنده‌دار بود. فكر كن آدم هيچ تاثيري از يك آدمِ جديد؛ خواه واقعي خواه مجازي و نمايشي، نگيرد. خب اول فكر كردم از اين اظهار نظرهايي است كه فقط از بالابلندانِ سرزمينِ گل و بلبلِ خوداِمان مي‌شنويم و بس. بعد گفتم از اين جملاتي است كه خب بعضي وقت اين بازي‌گرانِ ما سرِ‌كاراِمان مي‌گذارند و يك چيزي مي‌پرانند. اما بعد فكر كردم نه راست است. پس بگو چرا اين‌همه نقش‌هايِ رضا كيانيان كه البته ترديدي نيست جزء به‌ترين بازي‌گران و بادانش‌ترين هنرپيشه گانِ مااست، يك‌جور از آب در مي‌آيد. خب حق دارد فقط قرار است آقايِ بازي‌گر رويِ نقش تاثير بگذارد و مگر ما چندتا تاثير داريم كه در جهان بگذاريم. تازه اگر نابغه باشيم مي‌شود ده دوازده تا. مي‌گوييد نه؟ خب حق داريد كه با من يا هركسي ديگر مخالف باشيد. اما من هم به همان اندازه مي‌توانم با اظهاراتي مخالف باشم ديگر. اين به آن در.
يا علي!

No comments:

Post a Comment

با سلام و سپاس از محبت‌اِتان
لطفن در قسمت پايينِ محلِ نظرات بخشِ مربوط به نام و آدرس
Name / URL
را كليك كنيد تا بتوانيد نام و نشاني تان را هم بنويسيد
ضمنن با توجه به برخي مشكلاتِ پيش‌آمده، يادداشتِ شما پس از خوانش در وب‌لاگ قرار داده خواهد شد